20.06.2015

Inspiracje grafika


Dwa lata temu napisałam, jak zaczęłam zawodowo zajmować się tym co było moją pasją i zachęcać do pamiętania o swoich talentach przy wyborze zawodu. Mimo tego, że nie zawsze jest tak jak sobie wyobrażałam rzucając studia, nie żałuje. Od tamtego czasu dostałam od Was kilka wiadomości z pytaniami co polecam przeczytać, co uważam za must have przyszłego grafika, co mnie inspiruje i rozwija.
>>Czytaj więcej

Rysunek
-
  Zacznę od rysunku, moje podejście jest tradycyjne, każdy grafik powinien rozwijać kreskę, nawet jeśli tworzy grafikę operując na prostych formach i kształtach. Rysowanie portretów  pomogło mi rozwiązać problem proporcji, niby moje projekty były ładne, ale coś w nich nie grało do końca - coś było za duże albo za małe. Umiejętność rysowania pozwala mi tworzyć takie rysunki cyfrowo:



Jak przestałem kochać design - M.Wicha
-
Jestem świeżo po lekturze i uważam, że to pozycja obowiązkowa dla przyszłych projektantów. Wicha rozprawia się ze współczesnym designem, to za czym tęskni najlepiej oddaje ten fragment: 

Właśnie tym był design, przynajmniej w oczach mojego ojca. Światem który dostosował się do użytkownika. Zamiast wyginać człowiekowi kręgosłup i przyciskać mu głowę do piersi, przestrzegając "Uwaga niski sufit" (czarno-żółte paski i tabliczka "Pamiętaj o kasku"), design obiecywał tolerancję, a w każdym razie - wyrozumiałość.


Inspiracje
-
O szukaniu inspiracji napisałam post Skąd inspiracje?. Najlepiej szukać ich wychodząc poza temat, dziedzinę którą się zajmujemy.

 
Behance
-

Do porannej kawy przeglądam Behance, nowości w portfolio obserwowanych projektantów, zbieram opinie na temat swoich projektów, wyszukuje dobrych praktyk, gdy rozpoczynam projekt. Jestem na bieżąco z trendami i wyróżnianymi pracami.
www.behance.net

Trend List
-
Trend List podobnie jak Behance pozwala ogarnąć aktualne tendencje w projektowaniu publikacji do druku. Wszystkie trendy są nazwane i pogrupowane.

http://www.trendlist.org/

  Awwwards
-
Awwwards to jedne z bardziej prestiżowych wyróżnień dla stron internetowych. Codziennie wybierana jest strona ze zgłoszonych nominacji. O wyniku decydują głosy użytkowników oraz 8 osobowe jury.

www.awwwards.com
Magazyn 2+3D
-
Jedyny polski tytuł całkowicie poświęcony temacie projektowania. Przeczytacie w nim rozmowy z projektantami, relacje z targów, komentarze, obejrzycie najlepsze projekty dyplomowe studentów oraz znajdziecie informacje na temat wydarzeń branżowych i nowości wydawniczych. Ach te okładki! 


 Praktyczny Poradnik Młodego Projektanta

-
Przede wszystkim to bardzo ładna książka na którą składają się rozmowy z kilkoma znanymi polskimi grafikami. Wywiady przeprowadziła Magda Rolka, która jest również autorką ilustracji. Dzięki książce poznacie opinie na temat konkursów, szukania inspiracji, prowadzenia rozmowy z klientem i wiele więcej wskazówek dla młodych projektantów.


Literatura o UX i użyteczności
-

Zachwycając się pięknem designu i możliwościami jakie daje HTML5 można łatwo zapomnieć, że projekt musi być użyteczny i realizować założone cele. Podstawy UX znać należy. Jest to dziedzina na którą wpływ ma technologia, zatem wymaga ciągłego aktualizowania wiedzy. Tytułów wartych przeczytania mam długą listę, są to głównie pozycje wydawane przez Helion.



Wzorce projektowe UI
-
Nieposkromione ambicje młodego projektanta to często przekleństwo dla niego samego i klienta. Warto szukać nowych rozwiązań, ale niekoniecznie walczyć z normami projektowymi UI. Ja ze względu na to co robię najczęściej odwiedzam: www.zurb.com/patterntap - strony
www.pttrns.com/ - aplikacje mobilne


 
Grafmag
-

 Na  Grafmag znajdziecie dużo praktycznych artykułów, turtoriali, inspiracji, recenzji sprzętu oraz darmowych materiałów i fontów.
www.grafmag.pl

 Kłosiński.net
-
 To najlepszy blog dla projektantów. Jacek Kłosiński pisał miedzy innymi o tym, co jest ważne gdy rekrutuje projektanta, testuje na sobie metody pobudzania kreatywnego myślenia i produktywności. Cyklicznie publikuje Malinki, które są jego subiektywnym przeglądem tego co słychać w branży.
 
www.klosinski.net

STGU
-
Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej powstało by promować dobre praktyki w grafice użytkowej, edukować i integrować środowisko projektowe. Prowadzi warsztaty, konferencje i wystawy. Na ich stronie można znaleźć informacje na temat nadchodzących wydarzeń i wyróżnionych projektów, a także oferty pracy.

   
 
Fotografia i postprodukcja
-
Fotografia jest moim hobby, ale także tym co obok rysunku rozwija percepcję estetyczną. Cały czas popularnym trendem w web designie są duże zdjęcia, a stwarza potrzebę pracy nad zdjęciami także w pracy.
 

Dajcie znać co Was rozwija i co polecacie.
 

6 komentarzy:

  1. dawno tu Cie nie było, no!
    dzięki, za inspiracje. Ja szukam też często na pinterest.com - szczególnie jeśli mam zamiar narysować jakąś kobietę, jest tam masa inspirujących zdjęć. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam takie wrażenie, że od kilku lat bardzo mocno obserwujemy kurs projektowania obrany na projektowanie samo w sobie. Design dla designu. Lekkie zboczenie z kursu dla użyteczności. Czasami mi się wydaje, że i na tym polu historia po prostu musi zatoczyć koło. Patrząc przykładowo na branżę motoryzacyjną, w latach 60 ubiegłego wieku i okolicach, przykładowy przemysł motoryzacyjny amerykański obfitował we wszelkiej maści dekoracje. Mocno przesadzone kształty, detale wchodzące w unowocześnione i plastikowe rokokoko. Kilkanaście lat później zaczęła się pojawiać absolutna minimalizacja i funkcjonalność, powoli znowu zaczyna się wszystko skłaniać w stronę przepychu i designu dla designu. To chyba trochę wynika z tego, że żyjemy w latach 2000+, gdzie teoretycznie wszystko powinno być już super futurystyczne i technokratyczne. Jesteś kolejną osobą, która poleca książkę Wicha i to chyba faktycznie kolejny znak, żeby w końcu się z nią zapoznać ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wypowiem się jako przedsiębiorca. Mieliśmy wiele propozycji od różnych firm na naszą stronę, ale największy problem był taki, że właśnie jak pisze "nic sie nie dzieje" to była sztuka dla sztuki, a nie użyteczna witryna internetowa dla moich klientów.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba muszę w końcu przeczytać "Jak przestałem kochać design" :) I tęskni mi się za rysowaniem. Ostatnio coraz częściej mam na nie ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Udało Ci się - zainspirowałaś mnie. Pora wyciągnąć aparat z szafki i znowu brać się do dzieła.

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny tekst, zawiera sporo fajnych ciekawych materiałów. Nic tylko korzystać!

    OdpowiedzUsuń