05.10.2015

Filmy w stylistyce lat 60

http://szpilki-kawa-i-kultura.blogspot.com/2015/10/filmy-w-stylistyce-lat-60.htmlJesienne wieczory nieco ograniczają pole działania, więc zostawiam Wam moją listę ulubionych filmów w stylistyce lat 60. Ten czas jest silnym trendem w designie i modzie, dlatego wizualna cześć wymienionych filmów jest bardzo inspirująca.
>>Czytaj więcej

Samotny mężczyzna
reż. Tom Ford

Dla tego filmu lata 60 są tylko tłem, bo formalna część zachwyca jeszcze bardziej niż wizualna. To melancholijna opowieść w której tytułowy bohater próbuje poradzić sobie ze śmiercią swojego partnera, jednak jego codzienność nieustannie przysłaniają przywoływane wspomnienia ukochanej osoby. Duże wrażenie zrobiło na mnie z jaką subtelnością, zmysłowością ten film pokazuje przywiązanie i miłość dwóch mężczyzn. Wnętrze domu, stroje oraz ścieżka dźwiękową wspaniale dopełniają historię.




Factory Girl
reż. George Hickenlooper

To biograficzna opowieść o modelce Edie Sedgwik, która na przyjęciu poznaje Andy Warhola, w krótkim czasie staje się jego muzą i gwiazdą. Ciągłe imprezy w Fabryce, uzależnienie od heroiny i trudna relacji z Andym, przyczyniają się do upadku Sedgwik. Historia wydaje się dość płasko przedstawiona, ale tym za co wyróżniam ten film to stylizacje w stylu chick.





 
Mechaniczna Pomarańcza
reż. Stanley Kubrick

Ekranizacja jednej z moich ulubionych książek. Historia brutalnego chuligana Alexa, który bez skrupułów okrada, gwałci i morduje napotkanych na swojej drodze ludzi. W końcu trafia do więzienia, tam dostaje propozycje poddania się eksperymentalnemu programowi resocjalizacji. Od tego momentu właściwie zaczyna się film i problem oceny moralnej bohatera. Filmowe wnętrza to niezwykła mieszanka klasyki lat 60 z futurystycznymi, okrągłymi kształtami inspirowanymi podbojem kosmosu w latach 70.



Grace księżna Monaco
reż. Olivier Dahan

To historia niesamowitej Grace Kelly o tym jak porzuciła Hollywood, by odnaleźć się w nowej roli - księżnej. Film pokazuje dylematy Grace, która początkowo tęskni za aktorstwem, Ameryką i jej obyczajowością. Sytuacja zmienia się, gdy postanawia oddać się roli księżnej, dzięki wykorzystaniu swojej rozpoznawalności i politycznej funkcji udaję się jej uchronić Monaco przed francuska inwazją oraz wydźwignąć kraj z kryzysu. 


 

Dziewczyna Hitchcocka  
reż. Julian Jarrold

Film opowiada o niezdrowej relacji między aktorką Tippi Herden i Alfredem Hitchcockiem podczas kręcenia "Ptaków". Film jest najsłabszy z tych które wymieniłam, ale narzuca zupełnie inne spojrzenie na postać Hitchcocka. Reżyser to despotyczny twórca, który za wszelką cenę, chcę osiągnąć swoją wizje, nawet okaleczając w jednej ze scen Herden. Ma obsesje na punkcie aktorki, pragnie, by ta przyjęła jego zaloty. Harden mimo wszystko kontynuuje współprace. 







Ona

reż Spike Jonze

Zapewne wszyscy słyszeli o tym filmie. Historia miłosna mężczyzny z systemem operacyjnym. Nowe technologie wskazują, że czas akcji filmu to nieodległa przyszłość, jednak wnętrza, stroje, ogólna atmosfera są bardzo w stylistyce lat 60. Retro-futurystyczna wizja w przyszłości zdaje się mieć szansę, bo moda powraca.








Dajcie znać co powinnam dołączyć do listy.

10 komentarzy:

  1. Dzięki za inspirację! Nie widziałam dwóch filmów a chętnie obejrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie widziałam żadnego z tych filmów i po tym wpisie poczułam, że musze to zmienić!

    OdpowiedzUsuń
  3. Brakuje mi "Była sobie dziewczyna" ; )

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja bym dodała Złap mnie jeśli potrafisz ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Odpowiedzi
    1. Nie wiem jak mogłam zapomnieć! Uwielbiam ten film!

      Usuń
  6. Znam tylko "mechaniczną" (i zresztą uwielbiam), więc trzeba będzie nadrobić zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Oglądałam większość fomów, które są tu zaprezentowane i jestem z nich zadowolona :D jednak bardziej wolę współczesne filmy, ostatnio znalazłam artukuł o "Praktykancie" z Robertem De Niro, który warto przeczytać: http://www.kreatywna.pl/kultura/filmy/praktykant-czyli-co-sie-nie-starzeje/

    OdpowiedzUsuń
  8. " Samotny mężczyzna" był słaby
    a "Ona" jest ciekawą wizją przyszłości

    OdpowiedzUsuń
  9. "Grease" genialny...

    OdpowiedzUsuń