10.07.2016

Polska ceramika - najciekawsze pracownie i projektanci



Życie młodego człowieka bywa zaskakujące, szczególnie, gdy źródłem zaskoczeń jest on sam. Zmienia się smak, zmieniają gusta, partnerzy, kierunki studiów. Ku własnemu zaskoczeniu przybywa mi fascynacji z kategorii tych domowych. Od nakrywania stołu po odnajdywanie przyjemności w gotowaniu i sprzątaniu. Rok temu napisałam o wyjątkowym czasie dla polskiej ceramiki i odwiedziłam wałbrzyską fabrykę porcelany Kristoff. Nieprzerwanie ten temat mnie fascynuje, odkrywam kolejne marki i projektantów, często są to niewielkie pracownie. Oto kilka najciekawszych odkryć polskiej ceramiki.

>>Czytaj więcej

Fenek
to mój faworyt. Pracownie tworzą Agata Klimkowska i Tosia Kiliś. Swoje produkty wypuszczają w niewielkich seriach, na które trzeba czekać nawet kilka tygodni. Do zdobienia naczyń nie wykorzystują kalki ceramicznej(tak jak to jest w produkcji seryjnej). Wszystkie wzory malowane są ręcznie. Mimo, że cała produkcja trwa dłużej i jej skala jest niewielka, projektantki zaznaczają, że to ich świadomy wybór, ponieważ mają większy wpływ na finalny produkt.

">


Look at me plates. Gdy pierwszy raz zobaczyłam te talerze od razu pomyślałam o Kristoffie. Niewiele się pomyliłam, ponieważ Magda Pilaczyńska zaprojektowała dla wałbrzyskiej marki jedną z autorskich kolekcji. Trudno nie docenić jej stylu za humor i finezję, a niepowtarzalności przedmiotom dodaje fakt, że wzory nanoszone są również na egzemplarze porcelany wyszukane w antykwariatach i targach staroci.



Ende to duet projektantów z Wrocławia, złożony z Natalii Gruszeckiej i Jakuba Kwarcińskiego. Możliwe, że natknęliście się już na ich populary i bardzo ekstrawagancki model filiżanki w kształcie głowy ze złotym uchem.




Malwina Konopacka
jest przykładem projektantki, której nie ogranicza forma. Od ilustracji przeszła do projektowania form ceramicznych. Wazon "Oko" doczekał się już kilkunastu odsłon, między innymi kolekcji Jungle, która inspirowana jest twórczością Henri Rousseau. Ale to nie jedyna znany artysta, który był inspiracją dla projektantki. Jej ostatnia kolekcja jest nawiązaniem do wycinanek Matisse. Prace Malwiny odkryłam dzięki kolekcji naczyń dla Chaty Wędrowca. Efekt współpracy z Mamsam i Patyną to nowa interpretacja dobrze znanego kubka „barowego."





I by już ostatecznie zatrzeć stereotyp „nudnej” porcelany przedstawiam pracownie Barbary Śnieguły. Jej pomysły na naczynia są absolutnie niekonwencjonalne i szalone, mimo to bardzo subtelne.





I jeszcze kilka innych odkryć:


Agafdesign




Spisek Ceramiczny


Kooe Studio Ceramiki



Relacje z wizyty w fabryce Kristoff i procesu powstania porcelany znajdziecie 
tutaj.


Wszystkie wykorzystane zdjęcia pochodzą ze stron producentów.

4 komentarze:

  1. Ciekawe nowoczesne propozycje. Doskonałe dla osób, które cenią sobie niebanalne rozwiązania!

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna jest ta ceramika! Szkoda, że tak rzadko się słyszy o naszych rodzimych wyrobach, a przecież niczym nie odbiegają od tych zagranicznych, w wielu kwestiach są nawet lepsze. Cieszę się, że napisałaś ten wpis, może dzięki niemu więcej osób dowie się o polskich producentach.

    OdpowiedzUsuń